DigiDetox - začátky, které změnily mé vnímání

29.05.2018

Když jsem si pořídil svůj první chytrý telefon, propadl jsem jeho užívání. Užíval jsem si pocit, že mám vše na dosah ruky, mohu se s každým domluvit a každý mě může kdykoli kontaktovat. Měl jsem k dispozici všechny úžasné aplikace. Své názory a fotky jsem mohl sdílet s přáteli. Sledovat své přátelé a lidi, kteří mě inspirovali. Hledal jsem nápady, myšlenky a zajímavé projekty. Byl to krásný pocit a věřil jsem, že teď už budu více než šťastný.

Přednáška o DigiDetoxu

Po určitém čase jsem však zjišťoval, že se mi hůře spí, jsem méně spokojený, více se porovnávám s ostatními a soustředím se spíš na to, jak co vyfotit a jak u toho vypadám. Hůře si pamatuji cesty a moje vztahy se zhoršují. Najednou jsem si všiml, že už nefotím pro radost a zážitek, ale pro účel sdílení. Začal jsem si říkat: "to je super fotka - co asi na to řeknou ostatní?" Chtěl jsem být vtipnější v hashtagu a zajímavější pro followery.

Pocit frustrace a ztráty smyslu jsem hledal všude možně - v práci, ve vztahu, v místě kde žiji, veškeré hledání ale bylo marné. Frustrace se vystupňovala tak, že jsem špatně spal a moje životní radost se pomalu vytrácela. Říkal jsem si, že už není možné, abych byl během dne tak unavený a začal jsem hledat možné příčiny. Začetl jsem se do vědecké studie o spánku a zjistil, že technologie na nás mají zásadní vliv. Pátral jsem po dostupných informacích a dokládajících faktech. Dospěl jsem k tomu, že za mou zhoršující se náladou stojí možná právě ony senzační technologie a mé tak oblíbené aplikace. Zpočátku jsem spíše experimentoval, ale následně jsem našel cestu ke spokojenosti.

Máte občas taky takové pocity? Pojďme společně objevit DigiDetox.

DigiDetox je způsob ovládání technologií tak, aby opět pomáhaly.

Nejedná se o návrat do jeskyně, ale o způsob, jak přemýšlet o tom, co děláme a jaký to má na nás vliv. Rád bych vám zde nabídnul pohled, který má své pro i proti a možná i naproti.

Je důležité pokládat si otázky, které vedou k naší spokojenosti a přemýšlení. Technologie nezmizí, a proto je dobré se naučit s nimi opět chytře zacházet.

Nejdříve je důležité se zamyslet, jestli si dokážeme připustit, že máme problém. Dovolte mi položit vám několik otázek. Kolikrát za den se díváte na mobil? Kolik času strávíte na technologiích? V čem vám pomáhají a v čem škodí? Mladí lidé se na mobil podívají zhruba 150x za den. (Ahonen 329)

Když se dnes projdete a podíváte se po svém okolí, můžete si všimnout, že technologie a zejména mobil prostoupily naší kulturou. Je to dobře nebo špatně? Nejsme už na technologiích závislí?

Vědecké studie dokládají, že pokud s technologií zacházíme efektivně, mohou pomáhat v rozvoji potenciálu. Pokud však používáme technologie 24 hodin, 7dní v týdnů a 365 dní v roce, tak plíživě, ale zásadním způsobem ničí život.

Biologická evoluce je příliš pomalá na to, aby udržela krok s vývojem technologií. Tudíž naše nepřetržitá přítomnost online není zcela ideální. Stáváme se vnímavější vůči nástrojům, samotné lidské příběhy nás ale míjí. Zde se skrývají důsledky, které digitální technologie mohou přinést a přináší:

  • úzkost,
  • roztěkanost,
  • stres,
  • nespavost,
  • nedostatek pohybu,
  • problémy ve vztazích,
  • deprese,
  • osamělost,
  • nemoci blahobytu.

Mnoho lidí vykonává raději nějakou činnost, i když je jim nepříjemná, než aby nedělali nic.

Jsou technologie návykové?

Jaký vliv mají technologie na spánek, spokojenost, hrdost, vztahy a další?

Zajímáte se, jak si své technologické prostředí přizpůsobit?

Chcete opět převzít kontrolu nad nástroji dnešní doby?

Rád vám vše představím v dalších dílech v blogu DigiDetox